![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
fanstyby.stříbro.cz |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Dne 23.07.2016 v 14:00 Legionáři vybojují v Bezdružicích železniční magistrálu. ...
Boje na Transsibiřské magistrále jsou slavnou, leč opomíjenou součástí dějin československého odboje během první světové války. Zatímco Rusko padlé na kolena uzavřelo s Německem a Rakouskem separátní mír, Čechoslováci se ocitli uprostřed revolučního chaosu a sami si nemohli být jisti vlastním životem. „Plánem bylo přesunout je přes Vladivostok na bojiště ve Francii, aby mohli zasáhnout proti nenáviděnému Německu,“ říká Jiří Charfreitag, tajemník projektu Legie 100 a vysvětluje: „Přesun ale nebyl jednoduchý, naše legionáře blokovaly transporty bývalých zajatců i materiálu, které směřovaly do Německa. Bolševici všemožně házeli našim vojákům klacky pod nohy, snažili se je odzbrojit, a tak legionáři vzali věci do vlastních rukou a průjezd magistrálou si vymohli silou.“ Dodnes je obsazení řady železničních uzlů považováno za husarský kousek a koordinace, iniciativa a bojová morálka československých legionářů důkazem jejich velké bojové síly. Odhaduje se, že naši legionáři svým vystoupením a blokací návratu německých a rakouských vojáků na západní frontu, zkrátili první světovou válku o několik měsíců. Právě do období, kdy se legionáři rozhodli Sibiří projet „vlastním pořádkem“, je zasazena rekonstrukce bojových událostí na magistrále, která proběhne v sobotu 23. července na nádraží v Bezdružicích a přilehlé trati. „Nejdříve předvedeme ve dvou hraných scénách odzbrojování našich legionářů bolševiky. Ty proběhnou v 10:30 a 12:30. Hlavní ukázka s bojovým zapojením improvizovaného obrněného vlaku proběhne v 14:00,“ říká Charfreitag a dodává: „Po celý den je připravený bohatý doprovodný program zahrnující prohlídky Legiovlaku, ukázka replik historických letounů S.E.5 a Sopwith 1½ Strutter na nedalekém letišti, prohlídky železničního muzea, výstava o legiích v Domě U Haranta či živá hudba.“ Do bohatého programu se zapojí řada klubů vojenské historie s ukázkami dobových táborů, uniforem a vybavení. Centrem dění bude právě Legiovlak. Návštěvníci tak budou mít možnost vidět jeho činnost v reálné situaci. „Vlak rozdělíme na týlovou a bojovou část. Zatímco v týlové části bude probíhat každodenní rutinní život vojáků, bojová část předvede tolik oceňované schopnosti československých legionářů improvizovat, vymýšlet neotřelá řešení a hlavně poradit si v každé situaci i s minimem prostředků,“ říká Charfreitag a dodává: „Málokdo si dnes uvědomuje, že legionáři a jejich boj na magistrále byli silnými argumenty v rukou československých diplomatů při jednáních o hranicích naší země. Ukázkou jim vzdáváme hold a splácíme obrovský dluh, který vůči našim bratrům z minulosti máme.“ Legiovlak zůstane v Bezdružicích do neděle 24. července, celý srpen si ho pak budou moci zájemci prohlédnout v Praze, kde bude přistaven v bývalém depu Masarykova nádraží.
Autor: Miloš Borovička Pro reakci na článek musíte být přihlášen |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Účetnictví a prodejna počítačů Stříbro | Tvorba www stránek Stříbro |